Copyright 2020 - Marianum Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola

20200729 130907

2020.07.29–08.04-ig iskolánk biciklis csapata bejárta Tolnát, Baranyát.

Megismerkedhetett Tolna megye változatos domborzatával, belsőbb területeinek dombvidékeivel. A kerékpáros csillagtúrák, barangolások Dél–Dunántúl közepén, Tolna megye délnyugati csücskében elhelyezkedő Dombóvárról indultak. Itt folyik a Kapos folyó, idáig nyúlik a Külső–Somogyi-dombság déli része, a zselici dombok, és a város közelében húzódnak kelet felől a Tolnai–Hegyhát és a Völgység dombsorai.
Első napon a megérkezés és szállás elfoglalása után biciklis oktatáson vettünk részt, ahol az alapvető kresz és kerékpár műszaki-kezelési alapismereteinket, illetve a csoportos közlekedés szabályait elevenítettük fel. Ezután máris tesztelhettük tudásunkat 27 km letekerésével Dombóváron. Béke parki szoborcsoportot, játszóteret és kisállomást érintve feltekerünk a postáig, ott rátérünk a bicikli útra. Egészen a Tüskei-tóig kerekeztünk, majd végig az ösvényen a Gyár utcáig, innen visszaérkeztünk a szálláshelyünkre a Szent Orsolya Rendi Gárdonyi Géza Katolikus Általános Iskolába.

1 terkep

A második napon a reggeli után a bringák ellenőrzése következett, majd elérkezett a várva várt pillanat, mikor végre neki vághattunk az első igazi „megmérettetésnek”. A túranap tervezett útvonala 30 km volt Dombóvár – Kaposszekcső – Jágónak – Kercseliget – Kisberki – Nagyberki – Attala – Dombóvár útvonalon. A Kölcsey utcán és a Béke-parkon át a kisállomásig tekertünk. A vasúti átjáró után a Kapos hídon keresztül átkeltünk a főúton és Kaposszekcsőig végig a bicikli úton kerekeztünk. Kaposszekcsőnél jobbra lekanyarodtunk, majd egy csodás emelkedő következett, mely inkább „hegyként” tornyosult elénk egészen Jágónakig. Nagyberkiig vezetett útunk, ahonnan veszélyes útszakasz miatt 5-6 fős kiscsoportokban érkeztünk vissza szálláshelyünkre.

2 terkep

Ezt a napot kalandos, csillagnézős 15 km-es éjszakai túrával zártuk Dombóvár – Béke Park – ­Gólya-vár – ­ Laktanya – Nyergesi tó – Szőlőhegy – Kapospula – Kapos híd – Dombóvár vonalon. A hídon elidőzve a nyári éjszakán a tiszta égboltra tekintve olyan érzésünk támad, mintha az ég hatalmas kupolaként borulna fölénk. Az égbolton szabad szemmel is megfigyelhető néhány ezer csillag látszó fényessége és eloszlása nem egyenletes, a csillagos égboltot szemlélve a véletlenszerűen szétszórt fénypontok az emberi szem számára hamar alakzatokba rendeződnek csillagképeket alkotva, melyeknek beazonosítása vidám perceket hozott túránk során.

4 kep nyari egbolt
Vizi Péter: Csillagatlasz kistávcsövekhez

Megcsodálhattuk a Tejutat, hiszen nyáron a legszebb az egész eget átszelő sávja. Megtaláltuk a Vénusz, a Mars, a Jupiter bolygót, megszemléltük a Holdat és szemügyre vehettünk műholdat is. A látványt meteorok (hullócsillagok) tették még varázslatosabbá.

3 terkep

Pénteken Dombóvár – Kaposszekcső – Vásárosdombó – Kisvaszar – Mecsekpölöske – Magyarszék – Orfű –Abaliget volt az útirány 45 km-es távolsággal. Kaposszekcsőig végig bicikli úton tekertünk. Kisvaszar után emelkedős rész következett Magyarszék felé. Mecsekpölöskén végre megpihentünk. Ezután ismét hegymenet következett, amit rövidnek mondtak, de végeláthatatlan hosszúságúnak tűnt. Szerencsére a domb másik oldalán várt ránk a lejtő, melyen lefelé száguldva elszállt a csüggedés és vidáman gördültünk tova.  Magyarszékről kiérve Magyarhertelend irányába kanyarodtunk, ahonnan hosszú emelkedő következett. Kacskaringós szerpentineken, meredek emelkedőkön, lankás völgyeken, vadregényes tájakon keresztül vezetett az utunk a Mecsek hegység északnyugati vonulatánál található Orfűre. Ez a környék a magyar tóvidék. A ma látható tórendszer helyén az 1960-as években még csak egy kis patak csordogált, melyet aztán az esővíz felduzzasztott, később pedig mesterségesen is tovább gerjesztették ezt a folyamatot. A tavak közül az összesen 113 hektár vízfelületű Orfűi-, Pécsi- és Herman Ottó-tó a legjelentősebb. Mi a források táplálta Orrfűi-tónál strandoltunk, pihentünk meg. Orfűtől Abaliget felé következett a fekete leves… Meredek emelkedő, melyen a gyakorlott kerékpározóknak sem egyszerű feltekerni, nem, hogy nekünk… „Pihenésképpen” 4 km alatt 85 m szintemelkedést tettünk meg. De a fáradozást megérte és a csodálatos kilátást nyújtó dombtető után lejtőn suhantunk az abaligeti vasútállomásra, ahonnét vonattal érkeztünk meg Dombóvárra.

5 terkep

Szombaton 50 km letekerésével telt a nap Dombóvár – Döbrököz – Kurd – Mekénye – Nagyhajmás – Mágocs – Dombóvár vonalon. 5 km-t tettünk meg Gunarasig bicikliúton, Kurdnál emelkedő következett, majd beértünk Mekényesre. Nagyhajmás, Mágocs települést elhagyva visszatértünk szállásunkra.

6 terkep

Vasárnap 40 km-t kerekeztünk Dombóvár – Mágocs – Alsómocsolád – Ág – Gerényes – Vásárosdombó – Kaposszekcső – Dombóvár települések vonalán. Gyár utcán balra kanyarodva Mágocs felé vezetett kirándulásunk. Mágocs előtt két nagyon nehéz és hosszú emelkedő is várta a fáradhatatlan bringásokat. A város érdekessége, hogy az első régészeti leletek az újkőkor idejéből valók. A településről szóló első írásos emlék 1251-ből származik, ekkor bencés apátság volt e helyen. A terület birtokát később pedig a pálosok szerezték meg. Mágocsot elhagyva ismét egy hosszabb emelkedő következett Alsómocsoládig. Itt hosszabb pihenő időt tartottunk, majd 600-700 m földes út és emelkedő következett. Ág-ra beérve ismét pihenés következett. Gerényes, Vásárosdombó, Kaposszekcső, Béke park útvonalon érkeztünk vissza a szálláshelyünkre.

7 terkep

Hétfőn a Gunaras Gyógyfürdőben pihentettük meg megfáradt végtagjainkat. A strand területén strandröplabda, strandfoci és lábtenisz pálya, kosárpalánk, ping-pong asztal, óriás sakk is rendelkezésünkre állt. A kiadós fürdés, csúszdázás és pihenés után már könnyebben vettük az akadályokat, s vidáman tekertünk vissza a szálláshelyünkre. Ezen a napon speciális bicikliket is kipróbálhattunk, valamint tibeti hangfürőn is részt vettünk. Megfáradtan, ám jó hangulatban telt el az utolsó közös este.
Kedden már csak a pakolás, szállás rendbetétele maradt, lezártuk a tábort és haza indultunk.

Sokszínű, tartalmas napokat töltöttünk együtt, s a majd 210 km-es utunkon gyönyörű helyeken jártunk Dél-Dunántúl közepén; Tolna, Baranya és Somogy megyében; a Külső-Somogyi-dombság déli részén; a zselici dombok alján; a Tolnai-Hegyhát és a Völgység dombsorai között. Ennek a területnek a természeti értékeivel, valamint kulturális örökségével is ismerkedtünk. Mindannyian felejthetetlen élményekkel tértünk haza.